inschrijven voor hardloopwedstrijden

Hardlopen met spierpijn: trainen of thuisblijven?

Auw! Spierpijn na het hardlopen, dat heb je vast wel eens gehad! Waar komt die pijn toch vandaan? En is hardlopen met spierpijn goed of slecht voor je?

 

Wat is spierpijn?

Spierpijn is kortgezegd overbelasting van je spieren. Flink getraind? Dan kan het zijn dat je je de volgende dag stijf voelt en (zeurende) pijn hebt als je beweegt. Er zijn twee vormen van spierpijn:

  1. Acute spierpijn: al tijdens het lopen krijg je last van je spieren. Reden: de afvalstoffen die tijdens het bewegen worden aangemaakt, worden niet afgevoerd. Hierdoor stapelt melkzuur zich op in je spieren en voilà, je hebt last van verzuring. Pijnlijk, en vaak het einde van je training!
  2. Verlate spierpijn: je work-out loop je uit als een hinde, maar de volgende dag kom je als een bejaard damhert met pijnlijke en stijve spieren uit je bed. Oorzaak: minuscule scheurtjes en ontstekingen die zijn ontstaan tijdens het hardlopen. Deze vorm wordt ook wel Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS) genoemd. Tijdens het trainen voel je nog niks, omdat je spieren nog goed doorbloed zijn. De pijn voel je daarom pas 6 tot 8 uur na het lopen.

Stevige training gehad? Dan moet je nog even doorbijten. Na 24 uur is de spierpijn het ergst, na 48 uur neemt het langzaam weer af. Duurt de spierpijn langer dan 5 dagen? Dan is het goed om eens te kijken of er toch niet meer aan de hand is.

 

Hardlopen met spierpijn: goed of slecht?

Spierpijn na hardlopen is niks om je zorgen over te maken. Sterker nog: spierpijn helpt je sterker te worden. Tijdens het spierherstel wordt extra spierweefsel aangemaakt. Zo worden je spieren sterker en groter. Rustig trainen helpt bij dit herstel. Het zorgt voor extra doorbloeding in de spieren. Met spierpijn kun je dus best een ontspannen rondje hardlopen. Nog sneller sta jij weer in je hardloopschoenen! Let op: de nadruk ligt op ‘ontspannen’. Sla steile heuvels even over en ga niet voor een PR.

 

Extreme spierpijn na hardlopen

Heb je extreme spierpijn? Laat je hardloopschoenen dan wél even staan. Hardlopen met extreme spierpijn kan schadelijk zijn. Hoe heviger de spierpijn, hoe groter de kans dat er grotere scheurtjes in je spieren zitten (blessuregevaar). Toch geen zin om binnen te blijven? Ga dan op je gemakje zwemmen of wandelen. Veel minder belastend. Zo geef je jouw spieren toch een break!


Helemaal hersteld? Zoek een hardloopwedstrijd en schrijf je in. Laat zien waar al dat trainen goed voor is geweest!

15-09-2016